93 #iPhone

Mijn telefoon is stuk. Hij is vrijdag iets te hard met de grond in aanraking gekomen. Ik ben nu doende dit probleem op te lossen, maar eerst even over vroeger. Zoals je weet hadden wij vroeger net als iedereen een zwarte bakelieten telefoon. Als die het niet deed belde je bij de buren met Storing (007) en dan kreeg je een juffrouw aan de lijn die het probleem oploste. Ze was hooguit in gesprek, maar dan belde je later nog een keer. Callcenters en beurtmelders bestonden nog niet. En bovendien, de enige keer dat onze telefoon het niet deed was die dag dat ik microfoon en speaker had verwisseld omdat ik van school was gestuurd en de directeur had gedreigd mijn moeder te bellen.

Voor de duidelijkheid, ik heb nu een iPhone 5C van Apple met een abonnement van hollandsnieuwe gekocht bij Belsimpel. Dat zijn drie bedrijven die mij kunnen helpen. Waar te beginnen. Ik ben zaterdag eerst naar Smile in Volendam geweest die ook Apples verkoopt, maar geen telefoons en er dus niets mee te maken heeft maar wel verstand ervan. Heel vriendelijk geholpen met het advies naar de Apple store aan het Leidseplein te gaan. Daar ga ik vanmorgen heen. Ik ben er om half 12 en wordt keurig beneden aan de glazen trap ontvangen door een uiterst vriendelijke jongen die mij doorverwijst naar een zo mogelijk nog vriendelijker jongen boven aan de trap die daar niet staat. Maar na even wachten komt er een meisje dat mij doorverwijst naar een vriendelijke jongen aan een tafel met wie ik een afspraak kan maken. Ik leg nu voor de derde keer uit dat ik wel wifi heb maar geen internetverbinding en ook niet kan bellen. Hij zegt:

– Ik kan een afspraak voor je maken om een uur vanmiddag. Tijdens die tienminutenafspraak kunnen ze dan kijken wat er aan de hand is en een advies geven. Ik denk na en zeg:

– Dat is goed. Ik ben er om een uur.

– Je kunt je daar melden, boven aan de trap, bij die jongen met die iPad.

Vervolgens rijd ik terug naar Monnickendam, doe boodschappen met mijn schoonmoeder en rij weer terug naar Amsterdam, waar ik mij om vijf over een hijgend boven aan de trap meld bij een vriendelijke jongen die mijn naam afvinkt op zijn iPad en mij begeleidt naar een tafeltje met de woorden:

– Er komt zo iemand bij je.

Even later komt een vriendelijk zwart meisje mij helpen. Ik leg het probleem (4) uit. – – O, dus de waifai doet het well, maar o ja I see. Heb je een back up gemaakt?

– Eh nee, maar alle contacten staan in mijn Apple account en de foto’s staan bijna allemaal op de computer. Hij reageert ook niet op de simkaart.

– Okay, o I see, hij heeft ook niet in de gaten dat je de simkaart eruit haalt.

– Dat bedoel ik. Hij lijkt in coma, of op zijn minst enigszins afwezig.

Ze draait het toestel nog twee keer rond en besluit:

– Hij is niet te repareer. Et is de hardware.We ken hem wel vervangen voor 230 euro ex BTW.

– Dat doe je snel.

– Ja ik heb er al heel wat gesien en dan je leert het well.

Ik weet dan nog niet dat de normale nieuwprijs 407 euro is maar het lijkt mij toch al een redelijk aanbod, waar ik nog niet op inga. Ik bedank haar voor haar advies en aandacht. Ze noteert mijn probleem en haar aanbod, waar ik zo lang de voorraad strekt nog van gebruik kan maak. Case closed.

Thuisgekomen bel ik met de klantenservice van hollandsnieuwe maar deze blijkt alleen te bellen met het toestel dat nu kapot is: ik krijg een bandje dat dit nummer voor mij niet bereikbaar is. Ik wil weten wat het kost om een ander toestel op dit abonnement te nemen, maar krijg ook van ‘Ik ben Anouk en ik help je graag verder’ geen antwoord. Alleen verwijzingen naar de website en voortdurend de vraag of ik naar tevredenheid geholpen ben en of ik hollandsnieuwe aan iemand anders zou aanbevelen. Hm, wat denk je zelf Anouk, ook al hebben wij nu al jaren een hele fijne belrelatie. Ik ga naar de website van Belsimpel en bel hun klantenservice: Er zijn nog twaalf wachtenden voor u. Ik ga weer terug naar hollandsnieuwe, waar ook verwijzingen op staan naar de telefoonwinkels van BelCompany. Ik bel een nummer in Utrecht en krijg een levende jongen aan de lijn. Ik leg het probleem uit en hij schetst mij in twee mintuten alle mogelijkheden en prijzen. Ik bedank hem vriendelijk en kan nu mijn afweging maken.

Dan bedenk ik dat we nog een oude iPhone 4 hebben liggen, maar daar paste de simkaart van de 5C niet in. Ik bel opnieuw de telefoonwinkel en krijg zowaar dezelfde jongen aan de lijn, waar ik al hele warme gevoelens voor begin te krijgen. Ik leg hem mijn voorstel uit en hij vertelt:

– Je kunt een nieuwe, grotere simkaart online bestellen bij hollandsnieuwe voor drievijftig, je kunt hem ook bij ons ophalen in de winkel voor vijftien euro, maar je kunt ook een malletje kopen dat van de kleine simkaart een grote maakt voor 2 euro.

Ik ben perplex als ware ik Martine Bijl zelve.

– Oké en zitten jullie ook in Amsterdam-Noord of Purmerend? Hij glimlacht, hoor ik en zegt:

– We zitten overal, maar zo’n malletje kun je in elke telefoonwinkel kopen en anders wel bij de telefoonwinkel ernaast.

Ik bedank hem vriendelijk en hang op.

Probleem opgelost.

Tot augustus een oude 4 en dan de grote stap naar de 6 plus. Alsof je een aanloop neemt voor de grote sprong. Het probleem is in één dag geslonken van minimaal 230 euro ex naar 2 euro. I love BelCompany. Echte mensen aan de telefoon, dat zouden ze vaker moeten doen, maar misschien is dat wel iets voor de verre toekomst.

Ate Vegter, 22 september 2015

http://www.atevegter.wordpress.com

 

Advertentie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s