1081 Eropthuis met de baksteen

Zondag is de dag van vertrek en ook deze heerlijke dag willen we graag nutteloos in alle vrijheid besteden. We beginnen al vroeg want het is rommelmarkt in Herpen bij restaurant De Brug, aan de andere kant van het dorp. Het is nog rustig op deze stille zondagmorgen, ook bij de enorme katholieke kerk, waar ik eerlijk gezegd wel enige toeloop verwachtte, maar het is niets dan gebeier wat de klok slaat.

De rommelmarkt kost 1 vijftig entree, maar dat heb je er zo uit aan winst en gezelligheid. We maken een paar rondjes en gaan dan met een volle kofferbak weg. Hoe daar straks de bagage en de Ikea-kratten van zo efficiënt ingerichte caravan bij moeten weet alleen Lief. Een Quick air piston luchtpomp, een afbreekmesje, het Dagboek van Bridget Jones van Helen Fielding, een rugzak om alles in mee te nemen, niet nog meer oude Donald Ducks of Tina’s, wel plantjes voor in de tuin en als klap op de vuurpijl, nu kan het nog, een selfie stick. En we waren al zo verwend bij de Flying Tiger!

Op de terugweg rijden we even langs de receptie om het gisteren bestelde brood op te halen en we vragen waar we de caravan vanmiddag even kunnen neerzetten want we moeten om 12 uur weg zijn. Het aardige meisje kijkt argeloos in haar administratie van de nagenoeg lege camping en constateert opgewekt dat er op veld B geen nieuwe gasten verwacht worden, zodat we op onze eigen plek mogen blijven staan.

We pakken alles in en koppelen de klassieke combinatie weer aan elklaar voor vertrek. We gaan naar klimpark De Dassenburcht, midden in het bos, waar we ons uitputten in klauterpartijen. Dan snel naar het verkoelende zwembad, waar we elkaar in het water duwen en een patatje eten zoals we dat van de lokale gangsters hebben afgekeken. De middag verstrijkt in aangename ledigheid terwijl de lome wind een spelletje speelt met de beschutting.

Tegen etenstijd breken we op en gaan we weer terug naar de tent van onze vrienden waar we onder luid gejuich van de Russen de laatste bijeengebrachte restjes kaas en worst en een lekker soepje opeten. Dan rijden we weer terug naar onze eigen kerk. We zijn weer thuis.