Weet je wel hoeveel water je per jaar gebruikt? Het is meer dan je denkt. Wij gebruiken volgens eigen meting 96m2 per jaar. Maar dat drinken we niet allemaal op. We pakken ook vers drinkwater om te douchen en de wc door te spoelen. Wat een luxe, of is het verspilling? Is het te duur om een vuilwaterleiding aan te leggen, of is het mogelijk om afgevoerd gootsteenwater voor het toilet te gebruiken? Je weet het niet, maar het wordt allemaal gemeten.
Dat moet zorgvuldig gebeuren en daarom krijgen we een nieuwe watermeter. De oude is aan vervanging toe. Die zit in de steeg, dus we hoeven er niet voor thuis te blijven, maar de waterrakkers van PWN denken daar anders over. We maken een afspraak, die een dag van tevoren wordt afgezegd. De meters zijn op of de monteur is ziek, iets in die geest. Ik wil gelijk een nieuwe afspraak maken maar deze mevrouw gaat alleen over afzeggen.
Een paar dagen later krijg ik een kaartje in de bus. We hebben elkaar gemist. Nee zeg, speak for yourself, ik mis Lief, die in Parijs zit. Ik heb de PWN geen moment gemist en ik heb ook geen afspraak want die is afgezegd, remember. Maar het kaartje is onverbiddelijk. Helaas troffen wij u niet thuis aan. Dat zeg ik, ik werk en Lief zit in Parijs. Wij vragen u vriendelijk binnen vijf dagen een nieuwe afspraak te maken. Dat kan gemakkelijk via de website met de werkopdrachtcode. Let op het woord gemakkelijk. Ik log in en maak een afspraak: Oeps, er is iets misgegaan. Deze werkopdrachtcode is bij dit huisnummer niet bekend. Ik probeer het nog een keer, want ik tik nog wel eens te snel maar het lukt niet. Gelukkig kan ik ook even bellen. Let op het woord even. Ik bel. Dit gesprek kan worden opgenomen zodat wij onze service kunnen verbeteren. U hoort nu een keuzemenu. Wij verbinden u nu door met een medewerker. Helaas zijn al onze medewerkers in gesprek. Probeert u het later nog eens. Later nog eens geprobeerd: De service is verbeterd. Er zijn nog vier wachtenden voor u. Zoek het maar uit. Die meter is prima.
Vanmiddag ga ik Piep ophalen van school. Er rijdt een autootje langs van de PWN, hé, die is lekker aan het vervangen! Hé, nog een monteur, dat gaat goed met de PWN! ik roep hem aan door het open raam en hij stopt onmiddellijk. Ik leg mijn situatie uit en hij belt gelijk. Achter ons hopen boze fietsers zich op en dan gaan we maar even aan de kant. Welke dag? Woensdag, prima. Ik heb nu een afspraak op woensdag tussen elf en een uur. Heerlijk, zo’n echte man die gewoon even belt naar een nummer waar ze de telefoon wel opnemen. Dat is vast de interne servicedienst. Mijn tip aan PWN: doe dat ook met de buitenlijn, de telefoon opnemen in plaats van het gesprek opnemen. Dat is de echte verbetering. Kost wat personeel, maar dan heb je ook wat. Tevreden klanten.
Ate Vegter, 10 november 2018
Ik vind het een leuk verhaal met herkenbare elementen. Het logo is erg mooi uitgewerkt. De letters laten zien wat ze doen.
LikeGeliked door 1 persoon