1322 Rembrandt van Gogh

Ik vertrek mooi op tijd, maar er staat ook een prachtige file. Op mijn TomTom zie ik een gekanteld autootje op de ring van Amsterdam. Hij biedt een alternatieve route aan dwars door de stad, maar daar ben ik nog niet wakker genoeg voor en ik neem de route van alledag. Even later sta ik vast. Ik zie dat alles nog wel beweegt en laat hem rustig meelopen in z’n 1. De verliestijd loopt op tot 38 minuten maar zakt dan weer terug naar 22. Het valt allemaal nog mee en van enig ongeluk is helaas niks meer te bekennen. Op het punt waar de file opgelost is passeer ik een blauw busje van Rembrandt Glas. Ik pak mijn werktelefoon en maak een foto. Mijn privételefoon heb ik zo ingesteld dat ik er tijdens het rijden niets mee kan.

Mijn hoofd zit onmiddellijk vol vragen: Waarom hebben alleen glasbedrijven zo’n buitenrek? Had Sirachs vader dat ook? Waarom noemt iemand zijn glasbedrijf Rembrandt? Waarom schrijft iemand die zo prachtig kan schilderen z’n naam zo beroerd? Hoe kan iemand met zo’n handschrift zo goed schilderen? Waarom signeert hij zijn werk alleen met zijn voornaam? Waarom doet Van Gogh dat ook? Waarom signeren ze allebei met hun voornaam en wordt Rembrandt van Rijn beroemd als Rembrandt en Vincent van Gogh als Van Gogh? Waarom is er wel een Van Gogh Museum en geen Van Rijn Museum? Waarom is Van Rijn al rijk en beroemd bij zijn leven en Vincent pas na zijn dood? Die Vincent heeft zijn postume roem overigens wel voorspeld, las ik laatst. Waarom heet het Rembrandt Project het Rembrandt Project en niet gewoon Heel Holland Schildert? Waarom kijk ik TV? Waarom vind ik het jammer dat die arrogante kwast eruit ligt?

Dan rij ik de Coentunnel in. Ik zet de radio uit, vanwege de storing. Alleen Radio 2 kan ik in de Coentunnel stoorloos ontvangen, maar ik blijf liever bij 4. Ik kan ook de CD van Sirach aanzetten, maar voordat ik dat bedenk ben ik de tunnel al weer uit. Ik zet de radio weer aan en hoor de oplossing van het cryptogram: Klimaatvriendelijke schrijver: Umberto Eco. Nog zes minuten en dan ben ik op mijn werk. De kwestie Rembrandt Vincent, ook wel bekend als de zaak Van Rijn vs Van Gogh suddert nog na in mijn hoofd.

Ate Vegter, 14 februari 2019

over de verzamelwoede van mijn vader:
www.atevegter.wordpress.com/122

Advertentie

1 Comment

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s