1490 Feest, vakantie en voorbij

Het begint te regenen wanneer we op weg zijn naar Zuidoostbeemster om te caravan op te halen. Ik ben samen met mijn schoonmoeder, de meest ervaren caravanophaler van Waterland en omstreken. Je voelt de ervaring van al die jaren dat ze met de boot op het water was. Dat geeft rust en overzicht.

Ik heb gevraagd of ze Otje wilden klaarzetten. Eigenlijk heet de kleine caravan van mijn schoonzus Otje maar ik heb de naam gepikt. Ze is haar caravan nu toch aan het verkopen en ik kon het niet laten om Otje achter de Volvo te zetten vanwege de combinatie Volvootje, maar het is voor de grap. Ik zet het niet op de zijkant.

Zoals alles alleen maar een grap is. Maar juist omdat het een spel is moet je het serieus nemen, zegt Oscar Wilde daarover en het echte serieuze leven moet je dan zo licht mogelijk opvatten. Dat is toch mooi gezegd, wie zou het daar niet mee eens willen zijn?

We vertrekken maandag. We gaan globaal eerst naar Martin en Inez, dan naar Karen en Peter en dan naar Jan en Joof. Ik zeg globaal, maar we blijven ruim binnen de Europese Unie, waarvan we de verschillen graag proeven: België, Frankrijk, Zwitserland, Italië, Oostenrijk, Duitsland, Nederland, Waterland. Dat is het mooie van de vakantie, dat je ook weer thuiskomt.

We vertrekken maandag, dat is Pieps elfde verjaardag dus we zijn al helemaal in een feestelijke stemming. We vieren het zondag. De door Piep genodigden zijn welkom van 15.00 tot 19.00 uur en niet veel langer zeg ik maar gelijk, juist omdat we de volgende dag op vakantie gaan en die avond na alle goede voorbereidingen nog de dingen doen die we vergeten zijn. We vertrekken maandag vroeg. Het komt wel goed. Alles gaat voorbij. Troost en angst:

Ik geniet ervan dat de dag die er is is
Dat ik de lach die ik zie zie
Dat ik de bloem die ik ruik ruik
Dat ik de regen die ik hoor hoor
Dat ik het verlangen dat ik voel voel
Dat ik elke dag die ik proef proef
Dat ik alles wat ik mis mis

Ate Vegter, 1 augustus 2019

Was het maar altijd zaterdag:
www.atevegter.wordpress.com/290

9 Comments

  1. De voorbereiding leuk beschreven. Wens jullie een mooi verjaardagsfeest van Piep, ook felicitaties en een fijne vakantie! Ik sluit mij ook graag aan bij de reactie hierboven, je laat ons mee-beleven en geeft ons een wijze les in ‘leven-genieten-dankbaar zijn’.

    Geliked door 1 persoon

      1. Goedemorgen Are.
        Mooi geschreven over de vuilstort in Monnickendam.ik kwam er .met mijn zwager ook geregeld. Het was er nog gemoedelijk. Succes met schrijven

        Like

Plaats een reactie