Er valt een brief in de bus. Kleppertje, plofje, oppakken, lezen. Hij is geadresseerd aan mevrouw S. Vegter. Dat is bijzonder, want op officiële post staan S.B. Vegter en op vriendelijke post staat Piep Vegter. Gelukkig staat er ook een afzender op. Het is van de Kinderpostzegels.
Van de Kinderpostzegels, voor kinderen door kinderen. Dank u wel voor uw bestelling. Met uw bijdrage helpt u kwetsbare kinderen. Nou kijk toch, dat is fijn. Dat geeft meteen een goed gevoel, al is de dag nog jong, die kinderen zijn ook jong en kwetsbaar en dan worden ze toch mooi door ons geholpen: kijk eens knulletje, weer een velletje!
Ik leg de envelop op tafel voor Piep, die hem bij thuiskomst openmaakt. Wat zit erin? In ieder geval de bestelde zegels, met illustraties van de bekende jeugdboeken uit de oude glorietijd van Uitgeverij Kluitman: Pietje Bell, Dik Trom, Kruimeltje, De Kameleon en een meisjesboek: De drieling te paard. We doen niet aan genderneutrale boeken.
Dan een kaartje met zelfreclame: Steun Stichting Kinderpostzegels en koop ook deze speciale postzegelset, met nog meer postzegels van genoemde gasten. ‘Ja, ik bestel deze speciale postzegelset!’ roept de kaart enthousiast. Dan nog vijf echt grote ansichtkaarten, ook van dezelfde oertijdjongelui. Het zijn mooie kaarten, want die G. van Straaten en zijn kornuiten konden echt wel tekenen. Ik heb de boeken van Inspecteur Arglistig nog achter mij in de kast staan, hoop ik. Ik durf eerlijk gezegd niet te kijken, want er verdwijnt wel eens wat in de tijd.
Dat is het wel zo’n beetje. Alleen nog een kaartje van de Vriendenloterij, die zoals gebruikelijk € 10.000,- belooft. Kras en win, dat is het idee. Dat is aantrekkelijk en verleidelijk, want iedereen wil wel wat winnen, maar het venijn zit in de staart. Piep krast onmiddellijk het nummer bloot, maar ik temper haar enthousiasme door uit te leggen wat je moet doen. Het staat op de achterkant. 1. Kras uw unieke WIN-code op de voorkant. 2. Ga naar vriendenloterij.nl/zegel en activeer uw WIN-code. 3. Ga meespelen in de VriendenLoterij. U ziet direct of ú € 2.500,-, € 5.000 of € 10.000,- wint! U ontvangt gegarandeerd een Uitstapje naar Keuze. Een lot kost € 13,75 per trekking, er zijn veertien trekkingen per jaar. U speelt mee zolang u wilt. Ik leg Piep uit dat je aan de schreeuwerige typgrafie al kunt zien dat het geen zuivere koffie is. Ze haakt af en verliest onmiddellijk haar belangstelling, ook voor de postzegels en de prachtige kaarten.
Dat is nou zo jammer, Stichting Kinderpostzegels. Ik heb het even uitgerekend, maar 14 keer € 13,75 is € 192,50 per jaar. Honderd tweeënnegentig vijftig! Hoeveel mensen zullen hier blind instappen, met het idee iets leuks te winnen? Ik vrees veel te veel en ik hoop maar van niemand. IJdele hoop misschien, maar ja, je moet toch wat. Lieve Kinderpostzegels, je bent zo’n vriendelijk clubje, met van die positieve helpdoelstellingen. Stop met deze bijvangst. Ik snap dat jullie er geld voor krijgen maar dit is niet de manier om mensen geld uit de zak te kloppen.
Ate Vegter, 17 oktober 2019
Ben het totaal oneens met zo’n leuractie die gepaard gaat met de koop van kinderzegels.
Dit stimuleert de koop van kinderzegels niet, in tegendeel
LikeGeliked door 1 persoon
Dat is jammer. Je ontneemt de kinderen een hoop plezier en mooie herinneringen. Gelukkig doen ze het toch ondanks jouw bezwaren. 😎😂🤣
LikeLike