1752 To be or not to be in London

Wij zouden naar Londen gaan in de meivakantie in april. Even langs grote Ben en little Jon, die ik nog ken uit de kibboets, Israël 1977. Een paar weken geleden al kreeg ik een brief van de NS dat we onze reis konden omboeken of annuleren. Er was geen haast bij. Eerst maar eens genoeg wc-papier regelen en de rest kwam later wel. Je weet hoe dat gaat in crisissituaties. Gisteren dacht ik het even te regelen met de NS.
In de brief stond een verwijzing naar een link met de voorwaarden en een telefoonnummer. Dit stond er:

Wilt u niet meer op reis?
Wij snappen dat u nu misschien liever niet meer op reis gaat. Uw ticket voor een reis in de periode tot en met 30 april 2020 kunt u annuleren. Dit kan tot 2 weken na uw oorspronkelijke reisdatum. Er worden geen annuleringskosten berekend. De voorwaarden voor het omboeken en annuleren van tickets vindt u op de pagina Actuele Reisinformatie. De link staat onderaan deze mail. Voor annuleren of omboeken kunt u terecht bij uw oorspronkelijke verkooppunt. Heeft u uw ticket geboekt bij NS International, dan kunt u hiervoor contact opnemen met het NS International Service Center: 030-2300023 (lokaal tarief).

Oké, dus ik bel en vertel. Hij zegt dat ik op dat nummer wel kan omboeken, maar niet annuleren en verbindt mij door met een mevrouw. Ik leg het nog een keer uit en ze vraagt mijn boekingsnummer, wat op de tickets staat, en mijn geboortedatum, zodat ze weet wie ze aan de lijn heeft. Ik geef mijn geboortedatum, waarop ze zegt: ‘Dank u wel, meneer Mars.’ Dat vond ik wel grappig, maar ik zeg niks natuurlijk, want voor je het weet ben je een kwartier verder.

Dan legt ze me uit dat ik het Eurostar gedeelte niet kan annuleren, maar de rest wel: ‘Van waaruit vertrekt u?’ ‘Vanuit Amsterdam. De hele reis is Eurostar.’ ‘Precies, dat gedeelte kunt u niet annuleren.’ ‘Maar dat gedeelte is de hele reis. In de brief van de NS schrijft u dat ik kan annuleren via dit nummer, maar nu zegt u dat dat niet kan…’ ‘Ik heb die brief niet geschreven.’ ‘…’ ‘Maar u hoeft geen haast te maken, u kunt omboeken tot 20 september.’ Dat leek mij een vrij arbitraire datum en bovendien is het nog maar de vraag hoe lang er dan alweer treinen rijden, maar ik begreep wel dat ik met deze vriendelijke mevrouw niet samen op vakantie zou gaan, dus ik heb het gesprek maar afgerond met de suggestie dat ze in hun brieven duidelijker zouden kunnen zijn. ‘Dank u wel voor de suggestie, meneer Mars en een fijne dag nog,’ besloot ze het gesprek. Leve de NS klantenservice! Die spoort echt niet.

Ate Vegter, 17 april 2020

1 Comment

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s