1765 Grofvuil dump je overal

Ik heb er nog eens met een paar mensen over gepraat en dan kom je toch op ideeën. Zo heb ik begrepen dat er mensen zijn die heel zuinig zijn op het groen in en rond Monnickendam en die het niet erg vinden om naar Purmerend te rijden. Eigenlijk ben ik het daar wel mee eens. Ik houd ook van groen en ik houd zelfs van autorijden, maar ik houd niet van onzinnig lang wachten.

En er zijn mensen die zeggen dat het veel te duur is om hier in Waterland een milieustraat te hebben. Dat begrijp ik niet. We hadden er toch een? Die is niet vanwege de kosten opgedoekt maar vanwege de woningbouw op het Galgeriet, waar we ook wel eens mee mogen opschieten. Maar afgezien daarvan zijn de afspraken met Purmerend tijdelijk en komt er in 2023 sowieso een milieustraat in Katwoude. Dus die kosten maak je toch. Mijn moeder zei altijd, het moet uit de lengte of uit de breedte. Dat betekent dat het wel wat kost maar dat het ondanks dat toch moet gebeuren. Luister naar mijn moeder: het moet er toch ooit van komen.

Maar de politiek geeft geen krimp en kijkt weg. Bang voor gezichtsverlies laat ze juist daarmee haar ware gezicht zien. Je kunt de vraag waarom het nu niet goed loopt ook loslaten en kijken naar praktische oplossingen: Verruim de openingstijden in Purmerend en haal eens per veertien dagen grofvuil op – dat willen heel veel mensen graag en je kunt het gewoon regelen. Als je geen geld hebt voor een auto wil ik met de rode Volvo 240 wel een paar keer rijden, daar past tot nu toe alles in. Vroeger stonden er na de vrijmarkt op Koningsdag altijd containers op ’t Spil en de Beestenmarkt om alle niet verkochte zooi op te ruimen. Zet een paar containers neer op de plek van de oude milieustraat. Een toezichthouder en een verkeersregelaar erbij en klaar ben je! Zo gemakkelijk is het.

 

Ate Vegter, 30 april 2020

1 Comments

Plaats een reactie