1869 Zwarte Piet mag niet

Facebook heeft Zwarte Piet in de ban gedaan. Nu heb ik jarenlang op mijn werk voor Sinterklaas en Zwarte Piet gespeeld, maar ik kon daar toch zo snel niet een foto van vinden. Wel nog een leuke foto van Zwarte Piet met Sofieke op schoot in het Weeshuis, november 2012. Dat is ook veel leuker, maar dat is juist ook wat niet meer mag, Zwarte Piet met een kindje op schoot wordt expliciet benoemd als een Facebook onwelgevallige scene.

Verder hebben ze nog allerlei specifieke regels, die ze niet noemen omdat ze niet willen dat we de grenzen opzoeken. Dat is als een leraar die je de klas uitstuurt nog voor de les begonnen is. Heb ik zelf meegemaakt (meneer Kriek, Rotterdam 1967), dus Facebook is bij mij wel aan het goede adres en ik heb dan ook geen moment getwijfeld.

Ik ben wel eens eerder door Facebook op non-actief gezet toen ik de hoes van een elpee van Blind Faith (Eric Clapton, Steve Winwood, Ginger Baker, Rick Grech) met een bloot meisje met lang haar en een straaljager in haar hand had gepost en die streaker op Wimbledon mocht ook niet: Account Beperkt. Overzicht! Schendingen 2, Beperkingen 1, Verloopt op Morgen kreeg ik te zien. Doe eens wat aan die hoofdletters, Facebook! We zijn hier niet in Duitsland!

Nu is het nog even afwachten, nu Facebook niet alleen de grenzen opzoekt maar ook de grens overgaat en hier in Nederland een heftige discussie gaat beïnvloeden. Niemand wil hier een traditioneel kinderfeest verzieken om niet en niemand wil dat mensen zich ongemakkelijk of gediscrimineerd voelen of erger nog uitgescholden worden voor zwarte piet.

Daarmee heeft Zwarte Piet in zijn huidige vorm zijn langste tijd wel gehad. Hoe erg is dat eigenlijk? We willen niemand voor het hoofd stoten of discrimineren. Het is nog wel zoeken naar een goede oplossing. Die roetveegpiet lijkt aardig, maar is historisch een aanfluiting. Het is bizar om een roetveegpiet op Pakjesboot 12 te zien. Uit welke schoorsteen is die geklommen? Zo lang de extremen alleen demonstreren wordt de oplossing niet gevonden. Ze moeten elkaar opzoeken in gesprek en zullen dan ontdekken dat ze veel begrip voor elkaar kunnen opbrengen (les extrèmes se touchent).

In elk Nederlands dorp wordt wel een intocht gehouden en is dus een organiserend comité. Ga met ze praten wanneer je het anders wil. Een traditie verandert niet zonder slag of stoot en niet van de ene op de andere dag, maar een goed gesprek kan wonderen doen. Hou op de ander te verketteren, maar spreek je uit over wat je zelf wil, ofte well all right, do what you like, om maar met Blind Faith te spreken. Van mij zijn ze nog niet af. Of misschien wel heel snel. Wie zal het zeggen. Als ik een dag oversla weet je nu waar het aan ligt.

Ate Vegter, 12 augustus 2020

http://www.atevegter.wordpress.com

Advertentie

1 Comment

  1. Wat een (ongewenste) invloed FB heeft, dat is bizar! Is WordPress part of FB?
    Wie / wat bepaalt tegenwoordig of iets sociaal acceptabel is of niet?
    NB Kan een gitzwarte Kenyaan voor zwarte Piet spelen? Mag het dan wel?
    NB2: even the Edmonton Eskimo’s (football team) are going to change their name, due to public pressure.

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s