1887 Afvalrace

De Tour is weer begonnen. Een beetje laat, maar dat is zoals het gaat tegenwoordig. Ik ben benieuwd of ze de finish halen. Ik denk dat Tom wint, maar ik denk ook dat hij al eerder ten val komt of opgeeft. Het is zoals je al kon zien een echte afvalrace. Ik hou wel van wat spektakel op zo’n eerste dag. Iedereen weet dat het spekglad is wanneer het na lange tijd weer eens regent, dus waarom renners niet? Sukkels zijn het.

Over afvalrace gesproken. Ik ben zelf ook weer aan het afvallen. Ik ben op 1 januari begonnen. Toen woog ik 106 kilo. Half januari woog ik 104 kilo en nu weeg ik nog steeds 104. Ik eet ’s morgens havermout, tussen de middag vier boterhammen met extra kaas, ’s avonds normaal en ’s avonds laat meestal nog drie crackertjes met kaas, vleeswaren en pindakaas, soms nog iets meer. Ik denk dat dat er wel mee te maken heeft. Jan Wolkers gaf zijn Karina elke morgen havermout omdat ze daar zo lekker mollig van werd en ik denk daar vreemd genoeg bijna elke dag aan, maar eerlijk gezegd helpt het niet. Dat ik zeg af te vallen helpt ook niet. Ik heb er geen moeite mee iets anders te zeggen dan wat ik doe, maar ik ga toch een kleine aanpassing forceren. Ik ben tenslotte ook weer begonnen met sporten, dus dat kan best.

Goed, ik ga eten: ’s morgens fruit, tussen de middag drie boterhammen met normaal beleg, ’s avonds normaal avondeten en daarna niks meer. Ik probeer zoveel mogelijk water te drinken i.p.v. nepwijn. Als dat niet lukt geef ik het op. Mijn doelstelling is binnen de groene BMI te komen. Ik zit nu zwaar in het rood. Ik citeer: ‘Je BMI is 31.1. Je bent veel te zwaar voor je lengte. Daardoor heb je een veel grotere kans op bepaalde ziekten dan mensen van dezelfde leeftijd met een lager, gezond gewicht. Het is dus heel belangrijk voor je gezondheid om af te vallen. Een aantal kilo minder levert al gezondheidswinst op. Neem contact op met je huisarts. Zij weet waar je terecht kan voor hulp hierbij.’ Ik vraag me wel af hoe zij weten dat ik een vrouwelijke huisarts heb.

Wanneer ik in het groen wil komen dan mag ik maximaal 83 kilo wegen. Ik citeer: ‘Je BMI is 24.8. Je gewicht past goed bij je lengte. Houden zo! Met een gezond gewicht heb je een kleinere kans op bepaalde ziekten, dan als je te zwaar of te licht bent. Krijg je ook genoeg vitamines en mineralen binnen? Deze zijn belangrijk voor je lichaam. Een gezond gewicht behouden én voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen, doe je door te eten volgens de Schijf van Vijf. Bekijk onze tips. En kruipt je gewicht omhoog of wil je een paar kilo kwijt voor de vakantie? Dan helpen deze tips je om weer in balans te komen.’ Dat betekent dus dat je van het gezeur nog lang niet af bent. Saai hè? Ze hebben echt niks anders te doen. Ik zou trouwens zeggen: ‘Houen zo!’, maar goed. Eerst maar eens onder de honderd zien te geraken met een appeltje als ontbijt. Dan zien we wel weer verder.

Ate Vegter, 30 augustus 2020

www.atevegter.wordpress.com

1 Comment

  1. HalloAte, inmiddels is het 2september en ben jij wat appeltjes rijker bij het ontbijt. Maar dat lijkt me niet voldoende. Ik maak van één citroen 1liter citroenwateren drink op m’n nuchtere maag een half glas. Dan heerlijk 3-4soorten fruit, 1 appel, 1pruim of perzik, sinasappel en een banaan met chocoladapasta. Want brood mag niet. Daarna griekse yaourt met granenmusli…heerlijk. Dan lekker sporten en Leven tot de uitgebreidde lunch en een licht avondeten. zo raak je echt kilo’s kwijt. Vraag het aan vrouwen….!! Succes

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s