2770 De stille dagen tussen kerst en oud en nieuw

De mooiste tijd van het jaar is na een zonnige zomervakantie en een mooie herfstwandeling in de bossen nog altijd de tijd rond de kerstdagen. En dan bedoel ik niet die luidruchtige aanloop met overal kerstliedjes en ronddolende kerstmannen, zodat je bijna geen winkelcentrum meer normaal doorkomt. En ik bedoel ook niet de dagen van de kater na 1 januari, die we ons vaak meer kunnen herinneren dan ons lief is.

Nee, ik bedoel de dagen tussen kerst en oud en nieuw. Die paar dagen dat het leven lijkt te zijn stilgevallen en iedereen in afwachting is van wat komen gaat. Zeker in een stad is dat opmerkelijk. Ik voel het in Monnickendam, waar de sfeer verstilder is dan anders. Eigenlijk precies goed, zoals je het zou willen in een tijd van bezinning, want daar gaan die laatste dagen van het jaar toch over. Wat voor jaar was het eigenlijk? Wat is er gebeurd? Wat waren de hoogtepunten? Wanneer heb ik het afgelopen jaar iemand kunnen helpen? Wanneer had ik het zelf lastig en gaf iemand anders mij een steuntje in de rug?

Ik weet het ook nog uit de tijd dat we in de Warmoesstraat woonden, in de oude stad van Amsterdam, die ongeveer net zo groot is als de oude stad van Monnickendam. Normaal is het in de Warmoesstraat altijd heel druk, maar in deze dagen lijkt het leven ook daar stilgevallen en is het bijna een gebeurtenis, wanneer er een bierwagen komt lossen. De geluiden lijken te vervliegen in een breekbare stilte.

Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Misschien moet je nog bijkomen van het kerstdiner, of misschien heb je wel enorm gedoe gehad met je familie en ben je blij dat de kerstdagen voorbij zijn. Misschien zie je wel op tegen oud en nieuw omdat je een hele lieve hond hebt die helemaal gek wordt van het vuurwerk. Het kan allemaal, maar voor mij zijn het dagen van stilte en troost.

Ate Vegter, 29 december 2022

2 Comments

  1. Je hebt het (weer) mooi verwoord Ate; en het is herkenbaar voor veel mensen. We mogen genieten vd rust en uitkijken naar een Nieuw Jaar – toch altijd heel bijzonder. Schrijf je op bed, of had je al iets klaarliggen? Fijn dat B en E langskomen om je op te beuren, en je zo ook helpen om sterker en beter te worden! Love ❤️

    Like

Plaats een reactie