3261 Belasting betalen via je auto

Het college van de gemeente Waterland heeft het eindelijk voor elkaar, lees ik in Nieuwsblad Waterland, het vroegere Streekblad. De raad mag nu kiezen uit twee varianten parkeerbeleid, eentje met betaald parkeren voor € 1,50 per uur en eentje met een blauwe zone voor de hele binnenstad. Ik denk niet dat de raad zich op die manier in de luren laat leggen. Anders kunnen ze net zo goed naar huis gaan en daar de boekhouding op orde brengen, want het kan niet zo zijn, dat ze thuis alles goed voor elkaar hebben en er op hun werk een financieel zooitje van maken. Ik verwacht dus dat beide varianten worden afgestemd.

Wat dat zou natuurlijk de kop van het artikel moeten zijn: Gemeente heeft geld tekort en klopt opnieuw aan bij automobilisten. Ja, nee, daar gaat het niet om Ate, het is echt problematisch in de binnenstad en dat zou jij moeten weten. Zo heeft de gemeente haar oor te luisteren gelegd op twee voorlichtingsbijeenkomsten en die informatie gebruikt bij het opstellen van deze twee nieuwe voorstellen, zegt ze. Het parkeertarief voor bezoeker is bijgesteld van € 2,50 naar € 1,50 en de winst van de gemeente, in het eerste voorstel € 69.000,00 per jaar, is helemaal uit alle informatie verdwenen. Zo duidelijk is het college naar de raad en haar burgers.

Kijk, het gaat mij eigenlijk niet eens om het geld. De bedragen die de automobilisten van de oude binnenstad moeten betalen zullen de meesten niet de nek omdraaien, maar om zo belasting te innen bij een deel van de bevolking is oneerlijk en deze manier is ook nog een keer heel erg dom en weinig effectief.

In de plannen kun je lezen dat alle maatregelen gelden van 09.00 – 19.00 uur. Dat lijkt heel mooi, maar overdag zijn er eigenlijk geen parkeerproblemen, omdat dan veel mensen met de auto naar hun werk zijn. Wanneer je na zes uur thuiskomt en zeker wanneer je rond elf uur ’s avonds thuiskomt wordt het lastiger, maar eerlijk gezegd heb ik mijn Volvo nog nooit mee naar binnen hoeven nemen. Een plan waarvan je zou kunnen zeggen dat er in ieder geval over nagedacht is, is een regeling voor betaald parkeren die geldt van 17.00 tot 24.00 uur. Dat zou de bewoners misschien kunnen helpen.

Afijn, natuurlijk zijn er wel een paar mensen zonder auto dit dit allemaal prima plannen vinden, maar grosso modo is iedereen tegen. Dat was ook duidelijk te horen op de verschillende uit de hand gelopen bijeenkomsten die de gemeente heeft georganiseerd. Maar wat de gemeente daar ook heeft gedaan, luisteren kun je het niet noemen.

Ate Vegter, 23 april 2024

2 Comments

  1. Dankjewel Ate, Deze toestand is natuurlijk het paradepaardje van een handje vol pensionada’s. Wie heeft er nou tijd en zin om de hele binnenstad op stang te jagen? Er is inderdaad in 25 jaar dat ik op het Noordeinde woon geen substantieel parkeer probleem geweest. Er is wel een aantal keren geprobeerd om parkeergeld te gaan heffen. Reguleren heette dat. Als we nou die 8 plekken van de Garage Steur een keer terugkrijgen en de bestrating een keer gesloten blijft, dan is er al helemaal niets aan de hand. Wie jaagt dit nou steeds aan? En waarom? Het levert niets op zolang er geen parkeerplaatsen bij worden gemaakt. Volop Ergenis en irritatie. Niet voor niets zijn we weg gegaan uit Amsterdam. 25 jaar later wordt ook daar nog steeds geparkeerd…ondanks dat dat onbetaalbaar geworden is.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie