3265 Koningsdag

Het is Koningsdag en het is koud. Daarnaast is het zaterdag, maar er komen vandaag geen kranten. Die hebben gisteren al gehad, met een schokkende reportage over de neus van Dieuwertje, die eraf moet door kanker. Ze stopt even met haar openbare leven. Dat snap ik, maar ik hoop dat ze toch weer snel haar radiowerk voor NPO Klassiek zal hervatten, want daar luister ik altijd graag naar tijdens mijn. buurtbusdienst op vrijdag.

Ik heb zojuist (zojuiuiuist, ik hoor altijd koningin Juliana al ik dat woord gebruik) de vlag uitgehangen en daar een foto van gemaakt. In de verte hoorde ik vanaf de Beestenmarkt het Wilhelmus geblazen op een trompet. Omdat het koud is en bijna regent onderstreepte het onbedoeld de treurigheid van deze dag. Toch kreeg ik door het uithangen van de vlag en wimpel ook een feestelijk gevoel, met een wirwar aan herinneringen aan oude Koninginnedagen op het Rododendronplein in Rotterdam Schiebroek.

Ik hoop wel dat straks nog Olympia con Brio nog langskomt, want ik ga altijd graag met de muziek mee en luister in ieder geval graag naar zo’n fanfare- of harmonieorkest, vanwege de feestelijkheid van het geheel en de gedisciplineerd van degenen die erin spelen. Dat zoveel strakke oefening zoveel gevoelens van vrijheid kan oproepen vind ik nog altijd bijzonder.

Ik had mijn lezers gevraagd om geen nieuwe boeken in de buitenbieb te zetten en die was nu dus bijna helemaal leeg. Ik heb hem zonet weer gevuld met nieuwe boeken. Boeken die ik al gelezen heb en boeken die ik toch niet ga lezen. Die laatste categorie is nog het moeilijkste om uit te kiezen. Daarnaast heb ik op de bieb een briefje geplakt met de tekst: alleen vandaag: alle boeken één euro. Dat doe ik elke Koningsdag en meestal levert het nog wel wat op ook. Morgen zijn alle boeken weer gratis, maar soms laat ik het briefje een paar dagen hangen. Lief staat met een kledingrek vol merkkleren op de Niesenoortsburgwal, hier net om de hoek, dus als je een goed boek wil lezen in een mooie jurk, kom dan maar even langs.

Ate Vegter, 27 april 2024

Plaats een reactie