3267 Dodenherdenking

Na een mooi koningsdagweekend kunnen we ons eindelijk gaan voorbereiden op vier 4 en 5 mei. Ik moet de vlag nog halfstok maken: wimpel eraf en dan de vlag van haakje naar haakje verplaatsen. En dan klaarzetten voor zaterdag. 4 mei valt altijd precies een week na Koningsdag, net als dat Nieuwjaar precies een week na eerste kerstdag valt.

Dit jaar worden er in verband met de veiligheid maar 10.000 mensen op de Dam toegelaten, zodat ze allemaal gefouilleerd kunnen worden. Ze mogen ook geen vlaggen of borden meenemen. Er is geen grotere kans op een aanslag maar wel een grotere kans op verstoring van de herdenking, zegt Halsema, en iedereen wordt dan ook verzocht op 4 mei waardig te herdenken en de 2 minuten stilte in acht te nemen. Er is geen noodverordening maar er zijn wel strengere maatregelen. Zo zal de Dam verdeeld worden in vakken, zodat de politie sneller kan manoeuvreren als dat nodig is. Zo is de herdenking van de doden een schaakspel geworden tussen politie en demonstranten. Blijf daar maar weg, zou ik zeggen.

Dat zou een goede oproep zijn aan alle demonstranten die op ongewenste plekken hun zegje willen doen. Ga naar het Museumplein of het Malieveld, maar blijf weg van de snelweg als je tegen fossiele auto’s wil demonstreren. Wist je trouwens dat elektrische auto’s door hun gewicht veel meer fijnstof produceren door slijtage van banden en asfalt? Ja, dat heb je met een auto met een accu van 700 kilo in plaats van 25 kilo. Ga daar maar eens tegen protesteren, dan zijn straks alle auto’s verdwenen, kun je rustig op de lege snelweg blijven zitten en gaan we gewoon opnieuw beginnen. Soms droom ik daar wel eens van, helemaal opnieuw beginnen, maar ik zou denk ik dezelfde fouten maken als die ik nu gemaakt heb, of ik zou een totaal ander iemand zijn en dan kun je eigenlijk nauwelijks spreken over opnieuw beginnen. Dan is het meer hetzelfde anders, wat ook heel goed kan zoals Hans Warren heeft bewezen met zijn gelijknamige dichtbundel.

Vandaag ga ik voor mijn vijfde Lutetium-PSMA-behandeling. Dat is weer een rustig dagje in het ziekenhuis, misschien dat ik dan ook weer wat minder doodmoe ben. Dat zou wel mooi zijn.

Ate Vegter, 29 april 2024

2 Comments

Plaats een reactie