3268 Ziekenhuis

Goed. Ik lig nu dus in het Antoni van Leeuwenhoek voor de vijfde lutetium psma behandeling. Maak je geen zorgen, ik lig graag in het ziekenhuis. De meeste mensen niet, dat weet ik, maar ik wel. Ik word er goed verzorgd, ik krijg de behandeling die ik nodig heb en het eten is lekker. Dat is niet iedereen met mij eens, maar dat maakt niks uit. Ik weet bijvoorbeeld dat Viggo Waas het eten in zijn ziekenhuis – ik zal geen namen noemen – zo slecht vond, dat hij zijn vrouw en zijn vrienden voor hem liet koken, die paar dagen dat hij in het ziekenhuis lag. Lees ik allemaal in Infarct, een heel aardig boek dat hij samen met Peter Heerschop heeft geschreven over zijn hartinfarct en wat ik kreeg van Els en Wick voor mijn zeventigste vorigjaardag.

Goed. Ik sta vanmorgen wel even stil voor de geblokkeerde Coentunnel vanwege een te hoge vrachtwagen, maar uiteindelijk ben ik nog mooi op tijd. Ik dacht dat het heel druk zou zijn door de afsluiting voor vrachtverkeer van de A7, maar de meivakantie zorgt ervoor dat het juist heel rustig is op de weg. Zo maak ik mij druk over alles en niets.

Goed. Het bloedprikken gaat heel vlot en dan ga ik naar de zesde verdieping. Ik meld mij aan en word even later opgehaald uit de pantry. Ik krijg een bed toegewezen en een infuus in mijn arm. Ze meten de bloeddruk, temperatuur, zuurstofverzadiging en het gewicht. Alles mooi in orde. Weer iets afgevallen. Nadat ze eerst een zoutoplossing laten inlopen, krijg ik op een speciale kamer het echte werk toegediend.

Goed. Dit infuus wordt nogal omslachtig ingebracht omdat het radioactief is. Ik krijg ondertussen veel vragen over hoe het met mij gaat. Na de toediening gaat ook de loden deur dicht en moet ik samen met collega-patiënt Toon uit Doesburg nablijven tot vijf voor zeven vanavond. Alles vanwege de radioactiviteit. Dus nu heb ik mooi even de tijd om mijn stukje voor morgen te knallen, dan is dat maar weer geregeld. Daarna ga ik verder lezen in Infarct, een beetje puzzelen met de Volkskrant en wat slapen. Maar eerst is daar de lunch met een lekker soepje, een kaasbroodje en wat vruchtenyoghurt. Het avondeten valt erg tegen. De koolvis met puree is erg droog en de broccoli kan de boel niet redden. Zo gaat dat. Ik moet wel zeggen dat het personeel heel vriendelijk is. Dat is fijn.

Ate Vegter, 30 april 2024

Plaats een reactie