3292 Vroeger

Denk je wel eens aan vroeger? En wat is dan je eerste gedachte als je aan vroeger denkt? Is dat niet interessant, dat je bijna altijd gelijk daaraan denkt wanneer je aan vroeger denkt? Vroeger is die periode in je leven dat je nog helemaal niet aan vroeger dacht. Je dacht veel meer aan de toekomst. Dacht je vroeger aan nu, als je aan de toekomst dacht? Of is die toekomst ook al voorbij en heeft ze zich ongemerkt bij vroeger gevoegd? Wat is dan nu nog je toekomst?

Misschien sta je op dit moment wel midden in het leven, met ongeveer evenveel verleden als toekomst. Oscar Wilde zegt: Oordeel nooit snel, want elke heilige heeft een verleden en elke zondaar heeft een toekomst.

Ik denk nog vaak aan de verschillende perioden in mijn leven, de lagere school, de Mulo, de Havo, de Pedagogische Academie, de vriendinnetjes uit die tijd, de tijd dat ik in dienst ging was misschien nog wel het meest bijzonder omdat ik opeens een baan had. Ik was compagniesadministrateur en verantwoordelijk voor de hele administratie van de compagnie. Ik had twee jongens bij mij op kantoor werken en als het niet plotseling afliep omdat mijn diensttijd erop zat, dan had ik het graag nog een tijdje gedaan. Alles was duidelijk, er was overzicht, structuur en hiërarchie en iedereen was wat er op zijn schouders stond aangegeven. Een heerlijke tijd waarvan ik steeds meer merkte dat ik er heel goed in functioneerde.

Daarna ging ik naar de kibboets in Israël. Dat was echt in een opwelling besloten. Ik zag een advertentie in de krant, meldde mij aan, ging naar een bijeenkomst en zat twee weken later in kibboets Lahav in de Negev woestijn, vlak boven Beersheva. Dat was ook een geweldige tijd, waarin ik veel mensen vanuit de hele wereld leerde kennen en ondertussen gewoon mijn eigen baantje had bij Hanina in de tuin. Ik reed op een tractor en verzamelde zo het tuinafval van de hele kibboets om het naar een centrale plaats te brengen. We werkten van zeven tot twaalf. Het was loeiwarm en ’s middags gingen we naar het zwembad op de kibboets of we gingen naar Beersheva om inkopen te doen voor het zoveelste feestje in de bombshelter. Het was ook een tijd zonder begin of einde die eindigde met een vlucht van Ben Goerion naar Schiphol.

Ate Vegter, 24 mei 2024

4 Comments

  1. Vroeger komt in de meest bizarre vormen in mijn dromen voorbij.

    Ouder wordend is er natuurlijk meer vroeger dan later.

    Zuinig levend moet ik nu loeren dat mijn spaarzaam leven nu opgemaakt moet worden.

    Daarmee nieuwe herinneringen makend?

    Stille groet,

    Geliked door 2 people

  2. Geweldig en doet me denken aan mijn tijd bij de Mariniers, helaas ben ik daarna niet naar de kibboets gegaan en ben gelijk gaan werken. Ik hoop dat er een hiernamaals is dat ik daar nog leuke dingen kan doen. Ondanks mijn twijfel neig ik te geloven dat we een afterlife hebben en ik mijn oude vrienden en familie weer tegenkom.

    Hartelijke groet

    Huib

    Like

Plaats een reactie