2298 Prinsjesdag

Wanneer ik in de jaren zeventig van de vorige eeuw in dienst moet word ik op eigen verzoek geplaatst bij de parate troepen. Ik ben opgeleid als sergeant-administrateur bij het OCMA, het Opleidingscentrum Militaire Administratie in Middelburg en na een half jaar zijn we daar klaar en worden we op allerlei plaatsen in Nederland te werk gesteld. Ik kom terecht bij het Eerste Legerkorps in de Koning Willem III kazerne te Apeldoorn. Daar mag ik nog net de koffie inschenken, maar gelukkig is de afdeling rekesten op de derde verdieping, waar ik mij vervoeg met mijn verzoek bij een onderdeel te worden geplaatst waar ik echt de administratie van een compagnie kan voeren, want daarvoor ben ik opgeleid.

‘We hebben alleen nog de Garde Grenadiers in Arnhem, maar dat zijn wel fanatieke lui,’ zegt de jongen die al dat gezeur moet aanhoren. Dat lijkt mij wel wat, ik ben immers opgegroeid tussen allerlei fanatieke gasten en dat kan ik beter aan dan de hele dag een beetje lummelen. Op maandag 1 maart 1976 kom ik op de Saxen Weimar Kazerne, waar ik ontvangen word door de heer Dijkstra, plaatsvervangend sergeant majoor administrateur. De kazerne is verder verlaten als een schietterrein, want het is carnaval. Zo kan hij mij in een paar dagen in alle rust inwerken. Ik heb een soldaat-schrijver en een herplaatste grenadier tot mijn beschikking als personeel en met z’n drieën maken we er een leuke tijd van.

Eens per maand ga ik het geld voor de wedde-uitbetalingen ophalen in Schaarsbergen. De deur van de administratie gaat dan op slot en we vullen alle op naam gestelde weddezakjes met geld. Altijd weer opgelucht als we goed uitkomen. In de zomer is een van de dieptepunten slash hoogtepunten de grote brand op de Posbank. Vrijwilligers moeten zich bij ons melden en gezamenlijk assisteren we de brandweer om het vuur te blussen. Na de zomer komt Prinsjesdag. Als Garde Grenadiers lopen we mee in de stoet, maar daar moet natuurlijk wel voor geoefend worden. Ik ga mee naar Den Haag om foto’s te maken en we maken er een mooie dag van. ’s Avonds blijft de bar een uurtje langer open. Het is een van de aardigste ervaringen uit mijn diensttijd en ik word er elke derde dinsdag in september weer aan herinnerd.

Ate Vegter, 21 september 2021

Een reünie vooraf:
www.atevegter.wordpress.com/298

Plaats een reactie