2390 Afvalbergje

Een keer in de drie maanden krijg ik een infuus met zoledrinezuur. Dat is ter versterking van de botten, nodig omdat de prostaatkanker uitzaait naar het skelet en dat kan dan wel een steuntje in de rug gebruiken. Het eerste jaar kreeg ik het infuus elke maand en nu dus elk kwartaal. Je moet op zo’n dag veel drinken anders voel het alsof je een harnas hebt ingeslikt.

Het infuus wordt gegeven door Erno, die ik in de loop van de tijd heb leren kennen als een zielsverwant. Je hebt dat soms met iemand, ik weet niet wat het is, maar alles klopt en ik kijk altijd uit naar zijn komst. Het zijn gezellige uren en we kletsen over het leven en de dood en de liefde, over werk en pensioen en onze persoonlijke drijfveren en zo ongeveer over alles wat god gegeven heeft om over te ouwehoeren.

Wanneer hij vertrokken is, voelt het huis leeg en mis ik hem. Dat is al zo vanaf de eerste keer dat hij hier kwam, nou misschien vanaf de tweede keer, want zoiets moet zich ook een beetje opbouwen. Ik vond het in ieder geval helemaal niet leuk dat hij na het eerste jaar nog maar eens per drie maanden kwam. Maar goed.

Ik zei het al, het huis voelt leeg na zijn vertrek maar de tafel ligt vol klerezooi. Wat een bende! Ja, in het begin deed hij het altijd keurig in een doosje en dan gooide hij het netjes in de prullenbak, maar toen zei ik een keer in mijn onschuld dat hij het maar moest laten liggen want dan kon ik het papier, het glas en het plastic nog scheiden. En toen ik het zojuist wilde scheiden en weggooien, viel mij opnieuw op hoeveel afval het eigenlijk is. Het lijkt hier wel een ic-afdeling. Zou het kunnen dat dat wat minder kan?

Ik heb eigenlijk geen idee aan wie ik die vraag moet stellen en ik snap ook wel dat hygiëne en milieu hier strijdige belangen hebben, maar het lijkt mij nog wel mogelijk per infuus wat minder plastic eenmalig te gebruiken. Nu we het er toch over hebben, het verbaast mij altijd dat we juist voor kort gebruik, zoals de verpakking van kaas, vleeswaren en groente, materiaal gebruiken dat meer dan levenslang meegaat. Daar zullen ze zich later nog over verbazen, denk je niet?

Ate Vegter, 22 december 2021

www.1001gedichten.wordpress.com

3 Comments

  1. Dat vind ik nou zo fantastisch, Ate, dat jij zo openhartig bent over jouw leven met die K.T kanker. Een keer in de drie maanden een infuus in plaats van iedere maand, lijkt mij als “leek” positief. Maar is dat ook zo?

    Geliked door 1 persoon

  2. Ik heb op het nieuws een paar keer gezien dat sommige ziekenhuizen hiermee bezig zijn. Het schijnt dat vooral ic’s heel veel afval produceren. Op zich wel begrijpelijk maar toch wordt onderzocht of die afvalberg wat minder kan. Scheelt ook in de kosten.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie